keskiviikko 14. joulukuuta 2011

Ensin pitäisi tietysti ostaa tontti

Ennen talon ostamista minun täytyisi tietysti hommata ensin se tontti. Ystävieni ja sukulaisteni puheiden perusteella taitaa olla selvää, että Helsingin, Espoon ja Vantaan alueelta minun on turha kuvitella voivani ostaa tonttia. Ellen sitten olisi valmis ottamaan todella raskaasti lainaa.

Tällä hetkellä budjettini on kuitenkin kohtuullisen tiukka -- vaikka tienaankin jo paljon paremmin kuin vielä muutama vuosi sitten.

Sen vuoksi olen katsellut tontteja lähinnä Sipoon suunnalta. Sipoostahan pääsee vielä kohtuullisen hyvin Helsingin keskustaan, mikä on minulle työni kannalta ehdottoman välttämätöntä. Ja kun minulla ei edelleenkään ole sitä ajokorttia, täytyy Sipoostakin katsella tonttia lähinnä pääväylien varsilta.

Se tietysti rajaa jo pois kunnan kauneimmat osat. Tontti meren rannalla, jossakin saaressa olisi tietenkin ihastuttava. Valitettavasti noille luksusalueille ei taida pahemmin linja-autolla päästä.

Toinen suunta jota voisi katsoa on junaradan varsi. Esimerkiksi Järvenpäästä voisi jo löytyä mukavankokoisia tontteja, eikä liikenneyhteyksistä tarvitsisi niin paljon tinkiä -- junallahan pääsee hyvin Helsingin keskustaan.

Yksi työkavereistani asuu muuten tälläkin hetkellä Lahdessa. Lahdessa omakotitalot ja tontit ovat tietenkin paljon pk-seutua edullisempia, eikä sieltäkään mene kuin tunti junamatkaan. Matkakuluihin menee tietysti muutama satanen kuussa, minkä voisi oikeastaan laskea suoraan osaksi asumiskustannuksia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti